Algemene Voorwaarden Numan Vloeren
Numan Vloeren (hierna: Numan Vloeren) is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer
76649776 en is gevestigd op de Eendrachtstraat 12 (1531DV) te Wormer.
Artikel 1 – Begrippen
1. In deze algemene voorwaarden worden de hiernavolgende termen in de navolgende betekenis
gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven.
2. Aanbod: Ieder schriftelijk aanbieding c.q. offerte aan Opdrachtgever tot het leveren van Producten
en/of verrichten van Werkzaamheden door Aannemer.
3. Aannemer: De aannemer die het werk zelfstandig of onder zijn leiding door anderen doet uitvoeren,
hierna: Numan Vloeren.
4. Bedrijf: De natuurlijke of rechtspersoon die handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf.
5. Consument: Natuurlijk persoon die niet handelt in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf.
6. Opdrachtgever: Het Bedrijf of de Consument die een Overeenkomst (op afstand) aangaat met
Aannemer.
7. Overeenkomst: De Overeenkomst, waarbij Numan Vloeren zich jegens Opdrachtgever verbindt om
buiten dienstbetrekking een werk van stoffelijke aard tot stand te brengen en op te leveren tegen een
door de Opdrachtgever te betalen prijs in geld, waarmee deze algemene voorwaarden een onverbrekelijk
geheel vormen.
8. Producten: De Producten die door Numan Vloeren worden aangeboden, (maatwerk)vloeren in de
breedste zin van het woord.
9. Werkzaamheden: De werkzaamheden die Numan Vloeren aanbiedt zijn alle werkzaamheden in de
ruimste zin van het woord binnen installatie en montage van vloeren, wandafwerking en het onderhoud
alsmede advisering en de verkoop en/of levering van Producten.
Artikel 2 – Toepasselijkheid
1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk Aanbod van Numan Vloeren, elke
Overeenkomst tussen Numan Vloeren en Opdrachtgever en op elk werk dat door Numan Vloeren wordt
aangeboden.
2. Voordat een Overeenkomst (op afstand) wordt gesloten, krijgt Opdrachtgever de beschikking over
deze algemene voorwaarden. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal Numan Vloeren aan
Opdrachtgever aangeven op welke wijze Opdrachtgever de algemene voorwaarden kan inzien.
3. Afwijking van deze algemene voorwaarden is in beginsel niet mogelijk. In uitzonderlijke situaties kan
van de algemene voorwaarden afgeweken worden als dit expliciet en schriftelijk met Numan Vloeren is
overeengekomen. De algemene voorwaarden van Opdrachtgever zijn niet van toepassing.
4. Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op aanvullende, gewijzigde vervolgopdrachten
en opdrachten in de toekomst van Opdrachtgever.
Pagina 1 van 18 – Numan Vloeren5. Indien een of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden gedeeltelijk of geheel nietig zijn
of worden vernietigd, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden in stand, en zal de
nietige/vernietigde bepaling(en) vervangen worden door een bepaling met dezelfde strekking als de
originele bepaling.
6. Onduidelijkheden over de inhoud, uitleg of situaties die niet geregeld zijn in deze algemene
voorwaarden, dienen beoordeeld en uitgelegd te worden naar de geest van deze algemene voorwaarden.
7. Indien in deze algemene voorwaarden wordt verwezen naar zij/haar, dient dit tevens te worden
opgevat als een verwijzing naar hij/hem/zijn, indien en voor zover van toepassing.
Artikel 3 – Het Aanbod
1. Alle door Numan Vloeren gedane aanbiedingen zijn vrijblijvend, tenzij schriftelijk uitdrukkelijk anders is
aangegeven. Indien het Aanbod beperkt of onder specifieke voorwaarden geldig is, wordt dit uitdrukkelijk
in het Aanbod vermeld.
2. Numan Vloeren is slechts aan een Aanbod gebonden indien de aanvaarding hiervan door
Opdrachtgever schriftelijk binnen 60 dagen wordt bevestigd. Niettemin heeft Numan Vloeren het recht
een Overeenkomst met een potentiële Opdrachtgever om een voor Numan Vloeren gegronde reden te
weigeren.
3. Het Aanbod bevat een omschrijving van de aangeboden Werkzaamheden. De beschrijving is dusdanig
gedetailleerd zodat Opdrachtgever in staat is om een goede beoordeling van het Aanbod te maken.
Kennelijke vergissingen of fouten in het Aanbod kunnen Numan Vloeren niet binden. Eventuele
afbeeldingen en/of specifieke gegevens (waaronder verstaan maar niet beperkt tot getoonde en/of
verstrekte modellen, voorbeelden van de bescheiden alsmede opgaven van kleuren, capaciteiten,
functionaliteiten, afmetingen en andere omschrijvingen in schetsen, tekeningen, brochures,
promotiemateriaal) in het Aanbod zijn slechts een indicatie en kunnen geen grond zijn voor enige
schadevergoeding of het ontbinden van de Overeenkomst. Geringe, in de branche toelaatbare
afwijkingen zijn toelaatbaar en leveren geen grond voor het opzeggen van de Overeenkomst.
4. Indien het Aanbod is gebaseerd op door Opdrachtgever verstrekte gegevens en deze gegevens
onvolledig en/of onjuist blijken te zijn of deze gegevens naderhand worden gewijzigd, heeft Numan
Vloeren het recht om de in het Aanbod vermelde tarieven, levertermijnen en/of prijzen aan te passen.
Opdrachtgever is verplicht de gewijzigde omstandigheden te accepteren en te voldoen aan de gestelde
betalingsverplichtingen.
5. Aanbiedingen gelden niet automatisch voor vervolgopdrachten of nabestellingen.
6. Levertijden en termijnen in het Aanbod van Numan Vloeren zijn indicatief en geven de Opdrachtgever
bij overschrijding ervan geen recht op ontbinding of schadevergoeding, tenzij uitdrukkelijk anders is
overeengekomen.
7. Een samengestelde prijsopgave verplicht Numan Vloeren niet tot levering van een deel van de in de
aanbieding of offerte begrepen zaken tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.
Artikel 4 – Totstandkoming van de Overeenkomst
1. De Overeenkomst komt tot stand op het moment dat Opdrachtgever een Aanbod c.q. offerte van
Numan Vloeren heeft aanvaard.
Pagina 2 van 18 – Numan Vloeren2. Indien Opdrachtgever het Aanbod heeft aanvaard door een opdracht te geven aan Numan Vloeren, zal
Numan Vloeren de opdracht van Opdrachtgever schriftelijk per e-mail bevestigen. Elk Aanbod is
maximaal 60 dagen geldig (tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen), daarna kan Numan Vloeren
niet meer aan een Aanbod gehouden worden.
3. Numan Vloeren is niet gehouden aan een Aanbod indien Opdrachtgever redelijkerwijs had kunnen
verwachten of heeft moeten begrijpen of behoorde te begrijpen dat het Aanbod een kennelijke vergissing
of verschrijving bevat. Aan deze vergissing of verschrijving kan Opdrachtgever geen rechten ontlenen.
4. Een Aanbod is slechts geldig indien dat schriftelijk wordt gedaan door Numan Vloeren aan
Opdrachtgever. Het Aanbod komt te vervallen indien het Product of de Werkzaamheden waarop de
offerte betrekking heeft in de tussentijd niet meer beschikbaar is.
5. Numan Vloeren heeft het recht een Overeenkomst met een potentiële Opdrachtgever om een voor
Numan Vloeren gegronde reden te weigeren.
6. Indien meerdere Opdrachtgevers gezamenlijk een Overeenkomst aangaan met Numan Vloeren, is
elke Opdrachtgever afzonderlijk hoofdelijk aansprakelijkheid voor het nakomen van de verplichtingen
door elke Opdrachtgever en de Opdrachtgevers gezamenlijk.
Artikel 5 – Duur van de Overeenkomst
1. De Overeenkomst wordt aangegaan voor de duur zoals in de offerte vermeld, tenzij anders
overeengekomen.
2. Beide partijen kunnen de Overeenkomst opzeggen op grond van een toerekenbare tekortkoming in de
nakoming indien de wederpartij schriftelijk in gebreke is gesteld, en haar een redelijke termijn is gegeven
tot nakoming van diens verplichtingen en zij hierin toerekenbaar tekortschiet. Hieronder worden tevens
verstaan de betalings- en medewerkingsverplichtingen van Opdrachtgever.
3. Zowel Opdrachtgever als Numan Vloeren kan de Overeenkomst zonder nadere ingebrekestelling
geheel of gedeeltelijk schriftelijk opzeggen met onmiddellijke ingang ingeval een der partijen in surséance
van betaling verkeert, faillissement is aangevraagd of de betreffende onderneming eindigt door liquidatie.
Indien een situatie zoals hierboven vermeld zich voordoet, is Numan Vloeren nimmer gehouden tot
restitutie van reeds ontvangen gelden en/of schadevergoeding. Numan Vloeren is gerechtigd om per
ommegaande tevens de nog niet betaalde zaken terug te nemen en behoudt daarbij het recht om
aanvullende schadevergoeding te vorderen van Opdrachtgever.
4. Indien Numan Vloeren na het sluiten van de Overeenkomst overlijdt of duurzaam arbeidsongeschikt
wordt, kan ieder der partijen de Overeenkomst beëindigen, voor zover zij, gezien de aard van de
Overeenkomst, aan het overlijden of de duurzame arbeidsongeschiktheid een redelijk belang bij
beëindiging kan ontlenen. Voor de reeds verrichte arbeid en gemaakte kosten is Opdrachtgever een naar
redelijkheid en met inachtneming van alle omstandigheden te bepalen vergoeding verschuldigd, indien
toepasselijk aan de erfgenamen of rechtsopvolgers van Numan Vloeren.
5. Indien een reeds geplande afspraak door Opdrachtgever wordt geannuleerd vanaf 24 uur tot de
aanvangsdatum, is Numan Vloeren gerechtigd om daarvoor 500 euro ex btw in rekening te brengen..
6. Opdrachtgever is zelf tegenover derden aansprakelijk voor de gevolgen van de annulering en vrijwaart
Numan Vloeren voor de hieruit voortvloeiende aanspraken van deze derden.
7. Het herroepingsrecht voor Opdrachtgever zijnde Bedrijf is uitgesloten.
Pagina 3 van 18 – Numan Vloeren8. Producten die wegens maatwerk e.d. niet teruggenomen kunnen worden, zijn uitgesloten van het
herroepingsrecht. Dit staat uitdrukkelijk vermeld in het Aanbod.
Artikel 6 – Annulering van de overeenkomst
1. Bij voortijdige beëindiging door Opdrachtgever zijnde Consument is Opdrachtgever gerechtigd tot 15
dagen na het aangaan van de Overeenkomst deze op te zeggen. Indien reeds een aanvang is gemaakt
met de uitvoering van de Overeenkomst en Opdrachtgever de Overeenkomst opzegt, is Opdrachtgever
de voor het gehele werk geldende prijs verschuldigd, verminderd met de besparingen die voor Numan
Vloeren uit de opzegging voortvloeien, tegen aflevering door Numan Vloeren van het reeds voltooide
werk. Indien de prijs afhankelijk was gesteld van de werkelijk door Numan Vloeren te maken kosten wordt
de door de Opdrachtgever verschuldigde prijs berekend op grondslag van de gemaakte kosten, de
verrichte arbeid en de winst die Numan Vloeren over het gehele werk zou hebben gemaakt.
2. Bij voortijdige beëindiging door Opdrachtgever zijnde Consument is Opdrachtgever vanaf 15 dagen na
het aangaan van de Overeenkomst de volledige vergoeding uit het Aanbod/Overeenkomst verschuldigd
aan Numan Vloeren, tenzij anders overeengekomen.
3. Bij voortijdige beëindiging door Opdrachtgever zijnde Bedrijf is Opdrachtgever na het aangaan van de
Overeenkomst de volledige vergoeding uit het Aanbod/Overeenkomst verschuldigd aan Numan Vloeren,
tenzij anders overeengekomen.
4. Een annulering geschiedt bij voorkeur schriftelijk. Bij een mondelinge annulering bevestigt Numan
Vloeren dit schriftelijk.
Artikel 7 – Meer- en minderwerk en wijzigingen
1. Indien tijdens de uitvoering van de Overeenkomst blijkt dat de Overeenkomst aangepast en/of
aangevuld dient te worden, of op verzoek van Opdrachtgever nadere Werkzaamheden nodig zijn om tot
het gewenste resultaat van Opdrachtgever te komen, is Opdrachtgever verplicht om deze meer
Werkzaamheden te vergoeden volgens het overeengekomen tarief. Numan Vloeren is niet verplicht om
aan dit verzoek te voldoen, en kan van Opdrachtgever verlangen dat daarvoor een aanvullende
Overeenkomst wordt gesloten.
2. Indien een vaste prijs is overeengekomen voor de Werkzaamheden, zal Numan Vloeren
Opdrachtgever informeren over de bijkomende kosten c.q. financiële consequenties van het meerwerk.
3. Indien en voor zover voor het verrichten van bepaalde Werkzaamheden een vaste prijs is afgesproken,
en het uitvoeren van die Werkzaamheden leidt tot extra Werkzaamheden die redelijkerwijze niet geacht
kunnen worden in de vaste prijs te zijn inbegrepen, of de prijs verhoogd dient te worden als gevolg van de
door Opdrachtgever verschafte onjuiste gegevens welke voor de prijsbepaling van belang zijn, (tenzij
Numan Vloeren de onjuistheid van de gegevens vóór het vaststellen van de prijs had behoren te
ontdekken), is Numan Vloeren gerechtigd om deze kosten, na overleg met Opdrachtgever, in rekening te
brengen bij Opdrachtgever.
4. Ingeval van verborgen gebreken, of althans onvoorziene omstandigheden zoals bijvoorbeeld de
aanwezigheid van asbest en houtrot, is Numan Vloeren gerechtigd om hiervoor extra kosten in rekening
te brengen indien deze omstandigheden tot extra Werkzaamheden leiden.
5. Prijswijzigingen ten gevolge van het wijzigen van de Overeenkomst, of op grond van wet- en
regelgeving dienen door Opdrachtgever vergoed te worden.
Pagina 4 van 18 – Numan VloerenArtikel 8 – Prijzen en betaling
1. Alle prijzen zijn in beginsel exclusief omzetbelasting (btw) en andere belastingheffingen. Voor
Consumenten worden prijzen inclusief btw getoond. Wanneer Numan Vloeren op locatie van
Opdrachtgever de opdracht (deels) uitvoert, worden hiervoor bijkomende kosten (reis-, voorrij-, parkeer-
en verblijfkosten) gerekend, tenzij anders overeengekomen. Voor Werkzaamheden die op basis van
spoed of buiten kantooruren op verzoek van Opdrachtgever uitgevoerd (moeten) worden, kan tevens een
toeslag gerekend worden zoals overeengekomen in de offerte en/of Overeenkomst. Indien zaken
verzonden dienen te worden, dient Opdrachtgever hiervoor bijkomende kosten te vergoeden.
2. Opdrachtgever kan geen rechten of verwachtingen ontlenen aan een vooraf afgegeven begroting,
tenzij partijen uitdrukkelijk anders zijn overeengekomen. Indien de opgegeven prijs een richtprijs is, kan
deze richtprijs gedurende de uitvoering van de Overeenkomst bijgesteld worden tenzij Numan Vloeren
Opdrachtgever zo tijdig mogelijk heeft gewaarschuwd voor de waarschijnlijkheid van een verdere
overschrijding, en Opdrachtgever in de gelegenheid heeft gesteld om het werk alsnog te beperken of
vereenvoudigen. Numan Vloeren werkt, binnen de grenzen van redelijkheid, mee aan de beperking of
vereenvoudiging. Dit geldt ook als de prijs afhankelijk is van de geschatte tijdsduur voor de uitvoering van
werk.
3. Indien zich tussen de datum van het sluiten van de Overeenkomst (of offerte) en de uitvoering hiervan
voor Numan Vloeren (kost)prijsverhogende omstandigheden voordoen als gevolg van wet- en
regelgeving, prijswijzigingen bij de door Numan Vloeren ingeschakelde derden of toeleveranciers of
wijzigingen in de prijzen van de benodigde halffabricaten, materialen, onderdelen of
valutaschommelingen, in- en uitvoerrechten (in zowel binnen als buitenland), verzend en/of
bezorgkosten, lonen, werkgeverslasten en/of (sociale) premies e.d., is Numan Vloeren gerechtigd de
overeengekomen prijs c.q. vergoeding dienovereenkomstig te verhogen en aan Opdrachtgever in
rekening te brengen.
4. Opdrachtgever is verplicht om de overeengekomen aanbetaling binnen de opgegeven termijn te
voldoen alvorens Numan Vloeren begint met de uitvoering van de Overeenkomst. In elk geval is
Opdrachtgever verplicht om de kosten ten behoeve van de materialen vooraf te vergoeden.
5. Opdrachtgever is gehouden om het overeengekomen bedrag te voldoen binnen de uiterlijke
betalingstermijn van 14 dagen voor de aanvang van de Werkzaamheden. Opdrachtgever dient de
Producten binnen 14 dagen na factuur te betalen.
6. Opdrachtgever dient deze kosten ineens zonder opschorting, aftrek en/of verrekening te voldoen op
het aan haar kenbaar gemaakte rekeningnummer en gegevens van Numan Vloeren. Opdrachtgever kan
enkel na expliciete en schriftelijke toestemming van Numan Vloeren een nadere termijn overeenkomen
waarin het verschuldigde bedrag dient te worden betaald.
7. Numan Vloeren is gerechtigd alle reeds door Opdrachtgever betaalde bedragen te verrekenen met de
door Opdrachtgever (openstaande) verschuldigde schadevergoeding.
8. Indien en voor zover gedurende de uitvoering van de Overeenkomst extra kosten gemaakt worden
en/of sprake is van verhoogd risico (naar het oordeel van Numan Vloeren), dient Opdrachtgever hiervoor
een meerprijs te vergoeden.
Artikel 9 – Incassobeleid
Pagina 5 van 18 – Numan Vloeren1. Wanneer Opdrachtgever niet aan haar betalingsverplichting voldoet en niet binnen de daarvoor
gestelde betalingstermijn van 14 dagen heeft voldaan aan haar verplichting, is Opdrachtgever zijnde een
Bedrijf van rechtswege in verzuim. Opdrachtgever zijnde een Consument zal eerst een schriftelijke
aanmaning ontvangen met een termijn van 14 dagen na de datum van ontvangst van de aanmaning, om
alsnog aan haar betalingsverplichting te voldoen met daarbij een opgave van de buitengerechtelijke
kosten indien zij niet binnen die gestelde termijn aan haar verplichtingen voldoet, alvorens zij in verzuim
raakt.
2. Vanaf de datum dat Opdrachtgever in verzuim is, zal Numan Vloeren zonder nadere ingebrekestelling
aanspraak maken op de wettelijke (handels)rente vanaf de eerste verzuimdag tot algehele voldoening en
vergoeding van de buitengerechtelijke kosten conform artikel 6:96 BW te berekenen volgens de staffel uit
het besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten van 1 juli 2012.
3. Indien Numan Vloeren meer of hogere kosten heeft gemaakt welke redelijkerwijze noodzakelijk zijn,
komen deze kosten in aanmerking voor vergoeding. Ook de gemaakte gerechtelijke en executiekosten
zijn voor rekening van Opdrachtgever.
4. Numan Vloeren is gerechtigd bij het uitblijven van een volledige betaling (indien Opdrachtgever in
verzuim is) van Opdrachtgever de Overeenkomst, zonder nadere ingebrekestelling of rechterlijke
tussenkomst, middels een schriftelijke verklaring te ontbinden of haar verplichtingen uit de Overeenkomst
op te schorten, totdat de betaling is ontvangen door Numan Vloeren, of Opdrachtgever hiervoor
deugdelijke zekerheid heeft gesteld.
5. Ook indien Numan Vloeren, voordat Opdrachtgever in verzuim is met de betaling, gegronde redenen
heeft om aan de kredietwaardigheid van Opdrachtgever te twijfelen, is Numan Vloeren gerechtigd om de
Overeenkomst te ontbinden zonder een schriftelijke verklaring of gerechtelijke tussenkomst.
Artikel 10 – Uitvoering werkzaamheden
1. Numan Vloeren zal zich inspannen om de Overeenkomst met de grootst mogelijke zorgvuldigheid uit te
voeren zoals van een goed Aannemer verlangd mag worden. Alle Werkzaamheden worden uitgevoerd op
basis van een inspanningsverbintenis, tenzij expliciet en schriftelijk een resultaat is overeengekomen dat
uitvoerig is beschreven. In geen geval staat Numan Vloeren ervoor in dat de uitgevoerde
Werkzaamheden en/of de door haar geleverde zaken geschikt zijn voor het door Opdrachtgever beoogde
doel.
2. Bij de uitvoering van de Werkzaamheden is Numan Vloeren niet verplicht of gehouden om de
aanwijzingen van Opdrachtgever op te volgen indien daardoor de inhoud of omvang van de
overeengekomen Werkzaamheden wordt gewijzigd. Indien de aanwijzingen meerwerk opleveren voor
Numan Vloeren, is Opdrachtgever gehouden om dienovereenkomstig de meer- of bijkomende kosten te
vergoeden. Alle instructies, aanwijzingen, adviezen en meer worden geacht onder de uitdrukkelijke
goedkeuring van Opdrachtgever gedaan te zijn indien deze door werknemers, ondergeschikten en/of
door Opdrachtgever ingeschakelde derden zijn gedaan. Schade ten gevolge van het onbevoegd of buiten
de omvang van de opdracht geven van deze instructies e.d. komt geheel voor rekening en risico van
Opdrachtgever.
3. Numan Vloeren vraagt geen vergunningen of andere al dan niet verplichte documenten en
toestemmingen aan bij overheden of andere instanties. Opdrachtgever is zelf verantwoordelijk voor het
tijdig verkrijgen van benodigde vergunningen en/of benodigde toestemmingen. Schade en/of vertraging
als gevolg van het ontbreken van deze vergunningen of toestemmingen komt voor rekening en risico van
Opdrachtgever. Opdrachtgever vrijwaart Numan Vloeren expliciet voor alle (gevolg)schade als gevolg van
Pagina 6 van 18 – Numan Vloerenhet ontbreken van vergunningen en toestemmingen. Numan Vloeren zal de (gevolg)schade in rekening
brengen bij Opdrachtgever die gehouden is de schade aan Numan Vloeren te vergoeden.
4. Numan Vloeren is gerechtigd om voor de uitvoering van de Werkzaamheden naar eigen inzicht derden
in te schakelen.
5. Numan Vloeren heeft het recht reclame te maken voor haar bedrijf wanneer zij op locatie van
Opdrachtgever werkzaam is.
6. Indien de Werkzaamheden op verzoek van Opdrachtgever opgeschort worden, is Opdrachtgever
verplicht de direct opeisbare vergoeding van de op dat moment reeds verrichte Werkzaamheden en
gemaakte kosten, te betalen op eerste verzoek van Numan Vloeren. Bovendien is Numan Vloeren
gerechtigd alle voor haar uit de opschorting voortvloeiende kosten in rekening te brengen van
Opdrachtgever (hieronder tevens verstaan gereserveerde uren).
7. Indien na de opschortingsduur de uitvoering van de Overeenkomst niet hervat kan worden, is Numan
Vloeren gerechtigd om de Overeenkomst zonder gerechtelijke tussenkomst, middels een schriftelijke
verklaring aan Opdrachtgever direct te ontbinden. Ingeval van hervatting van de uitvoering van de
Overeenkomst is Opdrachtgever verplicht alle uit deze hervatting voortvloeiende kosten van Numan
Vloeren volledig te voldoen.
8. Opdrachtgever is verplicht ervoor zorg te dragen dat:
a. Alle voor de uitvoering van de Overeenkomst benodigde informatie, gegevens en bescheiden
(waaronder tevens verstaan kaarten, tekeningen, overzichten, huisaansluitingen en meer tijdig en
op de door Numan Vloeren gewenste wijze aan Numan Vloeren ter beschikking worden gesteld;
b. Numan Vloeren op de overeengekomen data en tijden toegang krijgt tot de werklocatie, welke
locatie voldoet aan de hiervoor geldende wettelijke (veiligheids)eisen en arbeidsomstandigheden
(al dan niet conform CAO). Bij gebreke hiervan is Numan Vloeren gerechtigd om haar
Werkzaamheden op te schorten zolang hieraan niet voldaan is, zonder gehouden te zijn tot
vergoeding van enige (vertragings)schade.
c. De door haar ingeschakelde derden hun Werkzaamheden en/of leveringen dusdanig verrichten,
zodat Numan Vloeren geen vertraging en geen belemmering ondervindt bij de uitvoering van de
Overeenkomst c.q. Werkzaamheden;
d. Numan Vloeren tijdig beschikt over voldoende gelegenheid voor aanvoer, opslag en/of afvoer van
(bouw)materialen en/of hulpmiddelen;
e. Numan Vloeren tijdig beschikt over eventueel benodigde steigers, rand- en valbeveiliging en
meer die door Opdrachtgever ter beschikking dienen te worden gesteld, tenzij partijen
uitdrukkelijk schriftelijk anders zijn overeengekomen;
f. De werklocatie in zodanige staat is dat Numan Vloeren ongehinderd haar Werkzaamheden kan
verrichten en/of voortzetten;
g. Numan Vloeren op de werklocatie beschikt over aansluitmogelijkheden voor elektriciteit, gas en
water. Opdrachtgever dient de kosten hiervan te vergoeden. Verloren arbeidsuren als gevolg van
water, gas- of stroomuitval komen voor rekening van de Opdrachtgever;
h. De werklocatie dient (indien mogelijk) over een geschikte ruimte te beschikken waar
gereedschappen, machines, materialen en meer van Numan Vloeren opgeslagen kunnen worden
zonder dat beschadiging c.q. diefstal van deze zaken kan plaatsvinden. Ingeval van diefstal,
verlies of beschadiging komen de kosten hiervan voor rekening van Opdrachtgever;
Pagina 7 van 18 – Numan Vloereni. Op de werklocatie dienen de door Numan Vloeren en/of diens (onder)aannemers in redelijkheid
gewenste overige voorzieningen aanwezig te zijn, zonder dat hiervoor (extra) kosten aan Numan
Vloeren gerekend worden.
j. Numan Vloeren vóór aanvang van de Werkzaamheden op de hoogte wordt gesteld van de ligging
van kabels, leidingen e.d. die al op de werklocatie aanwezig zijn. Indien dit niet tijdig verstrekt
wordt, en ten gevolge van de onwetendheid schade ontstaat, is Opdrachtgever zelf
verantwoordelijk en aansprakelijk voor de hieruit volgende kosten. Opdrachtgever is ervoor
verantwoordelijk dat ingeval van obstakels in de grond, onder leiding van Opdrachtgever door
een vakbekwaam persoon proef-opgravingen gedaan worden.
k. Opdrachtgever alle noodzakelijke voorzieningen treft om overlast en of schade voor de
omgeving, waaronder milieuschade, gevolgschade aan zaken en goederen en/of stoffen door
trillingen te voorkomen.
l. Opdrachtgever is voorts verplicht om zorg te dragen voor het schoonmaken van de weg en
plaatsen van deugdelijke waarschuwingen in geval van (mogelijk) gevaarlijke situaties.
m. Omgevingstemperatuur minimaal 18 graden is.
n. De ondervloer dient vlak te zijn en vrij te zijn van stuc resten, latex en spuitwaas.
9. Indien Opdrachtgever niet tijdig aan de in dit artikel genoemde verplichtingen voldoet, is Numan
Vloeren gerechtigd de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten tot het moment dat Opdrachtgever
wel aan haar verplichtingen heeft voldaan. De kosten in verband met de opgelopen vertraging en/of de
kosten voor het verrichten van extra Werkzaamheden c.q. overige gevolgen die hieruit voortvloeien
komen voor rekening en risico van Opdrachtgever.
10. Indien Opdrachtgever haar verplichtingen niet nakomt en Numan Vloeren nalaat van Opdrachtgever
nakoming te verlangen, tast dit het recht van Numan Vloeren om op een later tijdstip alsnog nakoming te
verlangen niet aan.
Artikel 11 – Adviezen
1. Numan Vloeren kan indien daartoe opdracht is gegeven een advies, plan van aanpak, rapportages
en/of verslaglegging ten behoeve van de dienstverlening opstellen. De inhoud hiervan is niet bindend en
slechts adviserend van aard, doch zal Numan Vloeren de op haar rustende zorgplichten in acht nemen.
Opdrachtgever beslist zelf en op eigen verantwoordelijkheid of zij de adviezen opvolgt.
2. De door Numan Vloeren verstrekte adviezen, in welke vorm dan ook, zijn nimmer aan te merken als
bindend advies.
3. Opdrachtgever is op eerste verzoek van Numan Vloeren verplicht om door haar verstrekte voorstellen
te beoordelen. Indien Numan Vloeren wordt vertraagd in haar werkzaamheden, doordat Opdrachtgever
niet of niet tijdig een beoordeling op een door Numan Vloeren gedaan voorstel, is Opdrachtgever te allen
tijde zelf verantwoordelijk voor de hierdoor ontstane gevolgen, zoals vertraging.
4. De aard van de dienstverlening brengt met zich mee dat het resultaat te allen tijde afhankelijk is van
externe factoren die de rapportages en adviezen van Numan Vloeren kunnen beïnvloeden, zoals de
kwaliteit, juistheid en tijdige aanlevering van benodigde informatie en gegevens van Opdrachtgever en
diens medewerkers. Opdrachtgever staat in voor de kwaliteit en voor de tijdige en juiste aanlevering van
de benodigde gegevens en informatie.
Pagina 8 van 18 – Numan Vloeren5. Opdrachtgever zal Numan Vloeren schriftelijk voorafgaand aan de aanvang van de werkzaamheden
alle omstandigheden melden die van belang zijn of kunnen zijn met inbegrip van enige punten en
prioriteiten waarvoor Opdrachtgever aandacht wenst.
Artikel 12 – Levering Producten
1. Als plaats van levering geldt het huisadres dat de Opdrachtgever aan Numan Vloeren kenbaar heeft
gemaakt.
2. Indien de aanvang, voortgang of (op)levering van de Overeenkomst wordt vertraagd doordat
bijvoorbeeld Opdrachtgever niet of niet tijdig alle gevraagde informatie heeft aangeleverd, onvoldoende
medewerking verleent, de (aan)betaling niet tijdig is ontvangen door Numan Vloeren of er door andere
omstandigheden buiten de macht van Numan Vloeren enige vertraging ontstaat, heeft Numan Vloeren
recht op een redelijke verlenging van de (op)leveringstermijn. Alle overeengekomen
(op)leveringstermijnen zijn nooit fatale termijnen. Opdrachtgever dient Numan Vloeren schriftelijk in
gebreke stellen en haar een redelijke termijn gunnen om alsnog te kunnen (op)leveren. Opdrachtgever
heeft door de ontstane vertraging geen recht op enige schadevergoeding.
3. Opdrachtgever is verplicht de zaken af te nemen op het moment waarop deze haar volgens de
Overeenkomst ter beschikking worden gesteld, ook indien deze haar eerder of later dan
overeengekomen worden aangeboden.
4. Indien de Opdrachtgever afname weigert of nalatig is met het verstrekken van informatie of instructies
die noodzakelijk zijn voor de levering, is Numan Vloeren gerechtigd de zaken op te slaan voor rekening
en risico van Opdrachtgever.
5. Indien de Producten worden bezorgd door Numan Vloeren of een externe vervoerder is Numan
Vloeren, tenzij schriftelijk anders overeengekomen, gerechtigd eventuele bezorgkosten in rekening te
brengen. Deze zullen alsdan afzonderlijk worden gefactureerd tenzij uitdrukkelijk anders is
overeengekomen.
6. Indien Numan Vloeren gegevens behoeft van Opdrachtgever in het kader van uitvoering van de
Overeenkomst, vangt de levertijd pas aan nadat Opdrachtgever alle gegevens nodig voor de uitvoering
aan Numan Vloeren ter beschikking heeft gesteld.
7. Indien Numan Vloeren een termijn voor levering heeft opgegeven, is deze indicatief.
8. Numan Vloeren is gerechtigd de zaken in gedeelten te leveren, tenzij hiervan bij Overeenkomst is
afgeweken of aan de deellevering geen zelfstandige waarde toekomt. Numan Vloeren is gerechtigd het
aldus geleverde afzonderlijk te factureren.
Artikel 13 – Verpakking en transport Producten
1. Numan Vloeren verbindt zich jegens Opdrachtgever om de te leveren zaken behoorlijk te verpakken en
op zodanige wijze te beveiligen, dat zij bij normaal gebruik hun bestemming in goede staat bereiken.
2. Tenzij schriftelijk anders overeengekomen geschieden alle leveringen inclusief omzetbelasting (btw),
inclusief verpakking en verpakkingsmateriaal.
3. Het aannemen van zaken zonder op-of aanmerkingen op de vrachtbrief of het reçu geldt als bewijs dat
de verpakking ingoede staat verkeerde ten tijde van de aflevering.
Pagina 9 van 18 – Numan VloerenArtikel 14 – Onderzoek, reclamaties Producten
1. Opdrachtgever is gehouden het geleverde op het moment van (af)levering, doch in ieder geval binnen
14 dagen na ontvangst van het geleverde te (doen) onderzoeken, doch slechts in die mate uit te pakken
of te gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of zij het Product behoudt. Daarbij
behoort Opdrachtgever te onderzoeken of kwaliteit en kwantiteit van het geleverde overeenstemt met de
Overeenkomst en de Producten voldoen aan de eisen die daaraan in het normale (handels-) verkeer
gelden.
2. Opdrachtgever is verplicht te onderzoeken en zichzelf te informeren op welke wijze het Product
gebruikt dient te worden en bij persoonlijk gebruik, het Product conform de gebruiksaanwijzingen te
testen. Numan Vloeren erkent geen aansprakelijkheid voor het verkeerd gebruiken van het Product door
Opdrachtgever.
3. Eventuele zichtbare gebreken of tekorten dienen na levering schriftelijk aan Numan Vloeren te worden
gemeld. Opdrachtgever heeft hiertoe een termijn van 14 dagen na levering. Niet zichtbare gebreken of
tekorten behoren binnen 14 dagen na de ontdekking doch uiterlijk binnen 6 maanden na levering te
worden gemeld. Bij beschadiging van het Product door onzorgvuldige omgang door Opdrachtgever zelf,
is Opdrachtgever zelf aansprakelijk voor eventuele waardevermindering van het Product.
4. Indien ingevolge het vorig lid tijdig wordt gereclameerd, blijft Opdrachtgever verplicht tot betaling van
de gekochte zaken. Als Opdrachtgever gebrekkige zaken wenst te retourneren, dan geschiedt zulks
uitsluitend met voorafgaande schriftelijke toestemming van Numan Vloeren op de wijze zoals door
Numan Vloeren aangegeven.
5. Indien Opdrachtgever zijnde een Consument zijn herroepingsrecht gebruikt, zal hij het Product en alle
toebehoren, voor zover dat redelijkerwijs mogelijk is, in originele staat en verpakking retourneren aan
Numan Vloeren, conform de retour instructies van Numan Vloeren. De directe kosten voor
retourzendingen zijn voor rekening en risico van Opdrachtgever.
6. Numan Vloeren is gerechtigd een onderzoek te starten naar de echtheid en de staat van de
geretourneerde Producten voordat terugbetaling zal plaatsvinden.
7. Terugbetalingen aan Opdrachtgever worden zo spoedig mogelijk verwerkt, doch kan de terugbetaling
uiterlijk 14 dagen duren na ontvangst van verklaring van Opdrachtgever tot ontbinding. Terugbetaling
geschiedt op het eerder opgegeven rekeningnummer.
8. Indien Opdrachtgever haar reclamerecht uitoefent, heeft Opdrachtgever zijnde een Bedrijf geen recht
om haar betalingsverplichting op te schorten noch om openstaande facturen te verrekenen.
9. Bij gebreke van een volledige levering, en/of indien een of meerdere Producten ontbreken, en dit aan
Numan Vloeren te wijten is, zal Numan Vloeren na een verzoek daartoe van Opdrachtgever, het
ontbrekende Product(en) nasturen dan wel de resterende order annuleren. De ontvangstbevestiging van
de Producten is hierbij leidend. Enige schade die door Opdrachtgever geleden is ten gevolge van de
(afwijkende) omvang van de levering, kan niet verhaald worden op Numan Vloeren.
Artikel 15 – (Op)Levering
1. Indien de aanvang, voortgang of (op)levering van de Werkzaamheden wordt vertraagd doordat
bijvoorbeeld Opdrachtgever niet of niet tijdig alle gevraagde informatie heeft aangeleverd, onvoldoende
medewerking verleent, de (aan)betaling niet tijdig is ontvangen door Numan Vloeren of er door andere
omstandigheden, welke voor rekening en risico van Opdrachtgever komen, heeft Numan Vloeren recht
Pagina 10 van 18 – Numan Vloerenop een redelijke verlenging van de (op)leveringstermijn. Alle overeengekomen (op)leveringstermijnen zijn
nooit fatale termijnen. Opdrachtgever dient Numan Vloeren schriftelijk in gebreke te stellen. In geen
geval zijn de opgegeven termijnen fatale termijnen.
2. Alle schade en bijkomende kosten als gevolg van vertraging door een oorzaak genoemd in lid 1 komen
voor rekening en risico van Opdrachtgever en kunnen door Numan Vloeren bij Opdrachtgever in rekening
worden gebracht.
3. Verzending en/of transport van de bestelde zaken geschiedt op de wijze zoals door de leverancier van
Numan Vloeren is bepaald, maar komt voor rekening en risico van Opdrachtgever. Vanaf het tijdstip van
aflevering op de overeengekomen plaats is de geleverde zaak voor rekening en risico van
Opdrachtgever. Opdrachtgever is verplicht haar volledige medewerking te verlenen aan de aflevering op
eerste verzoek van Numan Vloeren. Het aannemen van zaken van Numan Vloeren door Opdrachtgever,
is bewijs dat de zaken in goede staat in ontvangst zijn genomen, tenzij eventuele schade uitdrukkelijk op
het ontvangstbewijs wordt genoteerd.
4. Indien sprake is van een gefaseerde uitvoering, of Opdrachtgever goedkeuring dient te geven, is
Numan Vloeren gerechtigd om de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten tot het moment dat
Opdrachtgever zijn goedkeuring heeft gegeven. De uiterlijke termijn om goedkeuring te geven is 14
kalenderdagen. Indien Opdrachtgever binnen deze termijn geen goedkeuring heeft gegeven, wordt
Opdrachtgever geacht stilzwijgend akkoord te zijn gegaan met het opgeleverde.
5. Numan Vloeren spant zich in om de Werkzaamheden binnen de overeengekomen termijn te
realiseren, voor zover dit van haar in redelijkheid verlangd kan worden.
6. Indien er gesproken is over werkdagen, wordt hieronder verstaan alle (werkbare) kalenderdagen met
uitzondering van de erkende nationale feestdagen en weekenden.
7. Opdrachtgever heeft een zelfstandige verantwoordelijkheid voor het beheer, gebruik en onderhoud van
de door Numan Vloeren gemaakte en/of (op)geleverde zaken.
8. Indien Numan Vloeren te kennen heeft gegeven dat het werk klaar is om te worden opgeleverd en
Opdrachtgever het werk niet binnen een redelijke termijn keurt en al dan niet onder voorbehoud
aanvaardt dan wel in gebruik neemt, bewerkt of laat bewerken wordt Opdrachtgever geacht het werk
stilzwijgend te hebben aanvaard. Kleine gebreken die in de onderhoudstermijn hersteld kunnen worden,
zijn geen reden tot het niet aanvaarden van het opgeleverde indien dit de ingebruikname niet in de weg
staat. Na de aanvaarding wordt het werk als opgeleverd beschouwd.
9. Na oplevering is het werk voor risico van de Opdrachtgever. Derhalve blijft zij de prijs verschuldigd,
ongeacht tenietgaan of achteruitgang van het werk door een oorzaak die niet aan de aannemer kan
worden toegerekend.
10. Numan Vloeren is niet aansprakelijk voor gebreken die de Opdrachtgever op het tijdstip van
oplevering redelijkerwijs had moeten ontdekken, behoudens opzet op bewuste roekeloosheid van Numan
Vloeren.
11. Numan Vloeren is gerechtigd tot levering en/of uitvoering van de Werkzaamheden in gedeelten,
waarbij iedere deellevering en/of deelprestatie afzonderlijk gefactureerd kan worden.
Artikel 16 – Onderhoud
1. Indien overgekomen, zal Numan Vloeren onderhoud c.q. reparatie verrichten. De omvang van de
onderhoudsverplichting strekt zich uit tot hetgeen expliciet door partijen is overeengekomen. Numan
Pagina 11 van 18 – Numan VloerenVloeren zal Opdrachtgever informeren over alle omstandigheden die van invloed kunnen zijn op (de
beschikbaarheid) van het onderhoud.
2. Opdrachtgever is verplicht om eventuele gebreken, fouten of andere storingen schriftelijk te melden
aan Numan Vloeren, waarna Numan Vloeren overeenkomstig zijn gebruikelijke procedures de gebreken
zo spoedig mogelijk en naar zijn beste vermogen zal herstellen en/of verbeteringen aanbrengen. Indien
wenselijk is Numan Vloeren gerechtigd om eerst tijdelijke oplossingen aan te brengen, waarna in overleg
met Opdrachtgever een structurele oplossing bedacht en uitgevoerd kan worden.
3. Opdrachtgever is gehouden zijn medewerking op eerste verzoek te verlenen aan Numan Vloeren.
Artikel 17 – Opschorting
1. Numan Vloeren, is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de Overeenkomst
terstond en met directe ingang te ontbinden, indien:
a. Opdrachtgever de verplichtingen uit de Overeenkomst niet, niet volledig of niet tijdig nakomt;
b. Numan Vloeren, na het sluiten van de Overeenkomst op goede grond vreest dat Opdrachtgever
de verplichtingen niet zal nakomen;
c. Opdrachtgever bij het sluiten van de Overeenkomst verzocht is om zekerheid of een aanbetaling
te doen voor de voldoening van zijn verplichtingen uit de Overeenkomst, en deze betaling uitblijft
of onvoldoende is;
d. Indien door vertraging zijdens Opdrachtgever niet langer van Numan Vloeren kan worden
gevergd dat zij de Overeenkomst tegen de oorspronkelijk overeengekomen condities zal
nakomen, is Numan Vloeren gerechtigd de Overeenkomst te ontbinden.
e. indien zich omstandigheden voordoen welke van dusdanige aard zijn dat nakoming van de
Overeenkomst in de huidige vorm in redelijkheid niet van Numan Vloeren kan worden gevergd.
2. Indien de ontbinding toe te rekenen is aan Opdrachtgever is Numan Vloeren gerechtigd tot een
schadevergoeding van Opdrachtgever.
3. Indien de Overeenkomst tussentijds wordt opgezegd door Numan Vloeren, treden Partijen in overleg
voor de overdracht van nog te verrichten Werkzaamheden aan derden indien de opzegging aan
Opdrachtgever toerekenbaar is. De kosten voor overdracht komen voor rekening van Opdrachtgever.
Numan Vloeren zal Opdrachtgever zoveel mogelijk vooraf inlichten over deze kosten. Opdrachtgever is
gehouden deze kosten binnen de daarvoor aangegeven termijn te voldoen, tenzij anders
overeengekomen.
Artikel 18 – Garanties
1. Iedere garantie wordt expliciet schriftelijk overeengekomen. Garanties strekken nooit verder dan het
hetgeen expliciet is overeengekomen.
2. Numan Vloeren voert de Werkzaamheden uit conform de in de branche geldende normen. Indien
daarbij enige garantie is gegeven, is deze beperkt tot hetgeen uitdrukkelijk en schriftelijk is
overeengekomen en slechts voor zover de garantie is ontvangen van de leveranciers. Tijdens de
garantietermijn staat Numan Vloeren in voor een deugdelijke en gebruikelijke kwaliteit van het
(op)geleverde.
Pagina 12 van 18 – Numan Vloeren3. Opdrachtgever kan slechts een beroep doen op de door Numan Vloeren gegeven garantie indien
Opdrachtgever volledig voldaan heeft aan zijn betalingsverplichtingen.
4. Indien Opdrachtgever zich terecht beroept op een overeengekomen garantie, is Numan Vloeren
gehouden om een kosteloos herstel of vervanging van het (op)geleverde uit te voeren. Indien daarnaast
sprake is van enige bijkomende schade, wordt aangesloten bij de hiervoor geldende bepalingen van de
aansprakelijkheid van deze algemene voorwaarden.
5. De garantie vervalt zodra de garantietermijn is verstreken, de garantieverplichting vervalt,
Opdrachtgever zelf aanpassingen maakt of laat maken aan het geleverde en/of het opgeleverde naar het
oordeel van Numan Vloeren verkeerd gebruikt, behandelt of onderhoud.
6. Voor de verkochte en geleverde Producten met fabrieksgarantie gelden slechts de door deze
leverancier gestelde garantiebepaling.
7. Numan Vloeren staat ervoor in dat de Producten voldoen aan de Overeenkomst, de in het aanbod
vermelde specificaties, bruikbaarheid en/of deugdelijkheid en de wettelijke regels/voorschriften ten tijde
van de totstandkoming van de Overeenkomst.
8. Garantie geldt niet voor scheurvorming door extreme werking van de ondervloer of vochtwerking vanuit
de ondergrond en osmose. Ook valt slijtage die word veroorzaakt door ongeschikt gebruik krassen,
adervorming, verkeerde schoonmaakmethoden, ongelukken of soortgelijke gebeurtenissen) buiten de
garantie.
9. Indien de vloer betreden wordt voor de afgesproken datum vervalt enige aansprakelijkheid bij Numan
Vloeren en vervalt de garantie op uw voerafwerking.
10. Mechanische beschadigingen, krassen, verkleuring, lichte spaanslagen, lichte rollerbanen in strijklicht
pigmentvlekken, vliegen e.d. zijn uitsluitend van de garantie.
11. Garantie vervalt indien Opdrachtgever zich niet houdt aan de meegeleverde opstartprotocol
vloerverwarming.
Artikel 19 – Risico overgang
Het risico van diefstal en verlies, verduistering of beschadiging van Producten, gegevens, documenten,
programmatuur, databestanden en/of zaken die in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst
gebruikt, gemaakt of geleverd worden, gaat over op Opdrachtgever op het moment waarop deze feitelijk
in de beschikking van Opdrachtgever zijn gebracht.
Artikel 20 – Privacy, gegevensverwerking en beveiliging
1. Numan Vloeren gaat zorgvuldig om met de (persoons)gegevens van Opdrachtgever en Gebruikers van
de website en zal deze slechts conform de privacy-statement gebruiken. Indien daarom gevraagd zal
Numan Vloerende betrokkene hierover informeren.
2. Indien Numan Vloeren op grond van de Overeenkomst dient te voorzien in beveiliging van informatie,
zal deze beveiliging voldoen aan de overgekomen specificaties en een beveiligingsniveau dat gelet op de
stand van de techniek, de gevoeligheid van de gegevens, en de daaraan verbonden kosten, niet
onredelijk is.
Pagina 13 van 18 – Numan VloerenArtikel 21 – Eigendomsvoorbehoud
1. Numan Vloeren levert alle producten c.q. zaken onder eigendomsvoorbehoud, totdat Opdrachtgever
alle verschuldigde bedragen volledig aan Numan Vloeren heeft voldaan blijft het geleverd eigendom van
Numan Vloeren.
2. Numan Vloeren heeft het recht om de door Opdrachtgever aangekochte producten c.q. zaken, onder
zich te houden indien Opdrachtgever nog niet (volledig) aan zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan,
ondanks een verplichting tot overdracht of afgifte van Numan Vloeren. Nadat Opdrachtgever alsnog aan
zijn verplichtingen heeft voldaan zal Numan Vloeren de aangekochte producten c.q. zaken alsnog zo snel
mogelijk, doch uiterlijk binnen 20 werkdagen leveren aan Opdrachtgever.
3. Kosten en overige (gevolg)schade als gevolg van het onder zich houden van de aangekochte
producten komt voor rekening en risico van Opdrachtgever en zal op eerste verzoek aan Numan Vloeren
worden vergoed door Opdrachtgever.
Artikel 22 – Overmacht
1. Numan Vloeren is niet aansprakelijk wanneer zij ten gevolge van een overmachtssituatie haar
verplichtingen op grond van de Overeenkomst niet kan nakomen.
2. Onder overmacht aan de zijde van Numan Vloeren wordt in elk geval verstaan, maar is niet beperkt tot:
(i) overmacht van toeleveranciers van Numan Vloeren, (ii) het niet naar behoren nakomen van
verplichtingen van toeleveranciers, (iii) gebrekkigheid van zaken, apparatuur, programmatuur of
materialen van derden, (iv) overheidsmaatregelen, (v) elektriciteitsstoring, (vi) storing van internet,
datanetwerk- en telecommunicatiefaciliteiten (bijvoorbeeld door: cybercriminaliteit en hacking) of van
andere aard, (vii) natuurrampen, (viii) oorlog en terroristische aanslagen, (ix) algemene
vervoersproblemen (x) ziekte en/of werkstakingen van het personeel van Numan Vloeren (xi) epidemieën
en/of pandemieën die het openbare leven verstoren en (xii) overige situaties die naar het oordeel van
Numan Vloeren buiten haar invloedssfeer vallen die de nakoming van haar verplichtingen tijdelijk of
blijvend verhinderen.
3. Indien naar het oordeel van Numan Vloeren de uitvoering van de overeengekomen Werkzaamheden
ten gevolge van natte weersomstandigheden, extreme hitte of terreinomstandigheden niet op het tijdstip
of in de overeengekomen termijn kan worden uitgevoerd, heeft Numan Vloeren het recht de
Werkzaamheden die daarop betrekking hebben te onderbreken en de Overeenkomst te verlengen met de
duur van de niet gewerkte dagen zonder dat dit leidt tot aansprakelijkheid.
4. Indien een overmachtssituatie langer duurt dan 2 maanden, kan de Overeenkomst door elk van de
partijen schriftelijk ontbonden worden. Indien op grond van de Overeenkomst reeds enige prestaties zijn
verricht, wordt in een dergelijk geval naar verhouding afgerekend zonder enige verdere verschuldigdheid
van deze prestaties van elke partij jegens elkaar.
Artikel 23 – Beperking van aansprakelijkheid
1. Indien het verrichten van Werkzaamheden door Numan Vloeren leidt tot aansprakelijkheid van Numan
Vloeren jegens Opdrachtgever of derden, is die aansprakelijkheid beperkt tot de in verband met de
opdracht door Numan Vloeren in rekening gebrachte kosten (eenmaal de factuurwaarde, met
uitzondering van de materiaalkosten, exclusief btw) tenzij de schade het gevolg is van opzet of aan opzet
grenzende roekeloosheid zijdens Numan Vloeren. De aansprakelijkheid is in ieder geval beperkt tot het
Pagina 14 van 18 – Numan Vloerenschadebedrag welk door de verzekeringsmaatschappij maximaal wordt uitgekeerd per aanspraak per
jaar.
2. Numan Vloeren is niet aansprakelijk voor gevolgschade in welke vorm dan ook, indirecte schade,
bedrijfsschade, winstderving en/of geleden verlies, gemiste besparingen, schade door bedrijfsstagnatie.
3. Indien het werk na oplevering gebreken vertoont waarvoor Numan Vloeren aansprakelijk is (gebleken),
dient Numan Vloeren in de gelegenheid gesteld te worden om de gebreken binnen een redelijke termijn
weg te nemen, onverminderd de aansprakelijkheid voor schade ten gevolge van de gebrekkige
oplevering, tenzij de kosten van herstel in geen verhouding zouden staan tot het belang van
Opdrachtgever bij herstel in plaats van schadevergoeding.
4. In geval van maatvoering is Numan Vloeren niet aansprakelijk voor gevolgschade waaronder verstaan
het bestellen van verkeerde en/of fouten in materialen, het uitzetten van de gps en/of het doen van
inmetingen. Opdrachtgever en/of de aannemer die eindverantwoordelijk is voor het uitvoeren van de
Werkzaamheden c.q. opdracht dient een eindcontrole te verrichten en is verantwoordelijk voor deze
eindcontrole.
5. Indien de (gevolgen) van een ondeugdelijke uitvoering van het werk te wijten is aan gebreken of
ongeschiktheid van zaken afkomstig van Opdrachtgever, komen de gevolgen voor rekening van
Opdrachtgever, tenzij Numan Vloeren zijn waarschuwingsplicht heeft geschonden of anderszins met
betrekking tot deze gebreken in deskundigheid of zorgvuldigheid te kort is geschoten. Ook is Numan
Vloeren niet aansprakelijk voor het vroegtijdig in gebruik nemen van een gedeelte of het gehele werk
door Opdrachtgever.
6. Nimmer is Numan Vloeren aansprakelijk voor schade voortvloeiend uit verzakking van de bodem,
grond en/of teelaarde indien de verzakking geen verband houdt met het aanbrengen, be- of verwerken
daarvan.
7. Opdrachtgever is aansprakelijk voor schade aan het werk als gevolg van door haar of in zijn opdracht
door derden uitgevoerde Werkzaamheden of verrichte leveringen. Ook schade voortvloeiend uit het
gebruik van door Opdrachtgever voorgeschreven materialen en/of uitvoering van een van Opdrachtgever
afkomstig ontwerp, komt geheel voor rekening en risico van Opdrachtgever.
8. Numan Vloeren kan niet aansprakelijk worden gesteld voor het niet goed doorstromen van het verkeer
op de locatie waar de Werkzaamheden worden uitgevoerd.
9. Opdrachtgever is voorts aansprakelijk voor verlies en/of diefstal van schade aan de zaken,
gereedschappen, machines, materialen en meer die Numan Vloeren in het kader van de uitvoering van
de overeenkomt tijdens de uitvoering van de Werkzaamheden bij Opdrachtgever gebruikt en/of heeft
opgeslagen, waaronder tevens wordt begrepen schade ontstaan door onvolkomenheden, mankementen
en meer op de werklocatie.
10. Indien na de totstandkoming van de Overeenkomst blijkt dat het bouwterrein of het werk verontreinigd
is, zoals bijvoorbeeld asbest, of er komen uit het werk verontreinigde bouwmaterialen, is Opdrachtgever
aansprakelijk voor de daaruit voor de uitvoering van het werk voortvloeiende gevolgen.
11. Numan Vloeren is niet aansprakelijk voor en/of gehouden tot herstel van schade ontstaan door het
gebruik van het Product. Numan Vloeren levert strikte onderhouds- en gebruiksinstructies die door
Opdrachtgever nageleefd dienen te worden. Alle schade aan Producten ten gevolge van gebruiken is
uitdrukkelijk uitgesloten van aansprakelijkheid (hieronder verstaan gebruikssporen, gebruiksschade,
valschade, licht- en waterschade, etc.). Voor Consument geldt een beperking conform hetgeen is
toegestaan op grond van artikel 7:24 lid 2 BW.
Pagina 15 van 18 – Numan Vloeren12. Numan Vloeren is niet aansprakelijk voor schade die het gevolg is of kan zijn van enig handelen of
nalaten naar aanleiding van (onvolkomen en/of onjuiste) informatie op de website of die van gelinkte
websites.
13. Numan Vloeren staat niet in voor een juiste en volledige overbrenging van de inhoud van en door of
namens Numan Vloeren verzonden e-mail, noch voor de tijdige ontvangst ervan.
14. Schade als gevolg van het werken van natuurproducten, zoals het krimpen en uitzetten van hout, leidt
niet tot aansprakelijkheid van Numan Vloeren, tenzij sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid.
Herstel van schade als gevolg van het werken van gebruikte materialen geldt als meerwerk.
15. Alle aanspraken van Opdrachtgever wegens tekortschieten aan de zijde van Numan Vloeren
vervallen indien deze niet schriftelijk en gemotiveerd zijn gemeld bij Numan Vloeren binnen een jaar
nadat Opdrachtgever bekend was of redelijkerwijs bekend kon zijn met de feiten waarop zij zijn
aanspraken baseert. De aansprakelijkheid van Numan Vloeren vervalt na een jaar na het eindigen van de
Overeenkomst tussen partijen.
16. De werkzaamheden kunnen met zich meebrengen dat garanties van derden, waaronder begrepen
fabrieksgaranties komen te vervallen. Numan Vloeren is niet aansprakelijk voor schade van
Opdrachtgever als gevolg van het verlies van enige garantieaanspraak bij derden.
17. Numan Vloeren is niet aansprakelijk voor scheur- of adervorming veroorzaakt door de ondervloer.
18. Intreden van stof, ongedierte e.d. na het aanbrengen van de vloerafwerking is geen reden tot afkeur
(bekijk hiervoor onze kunstharsgeboden richtlijnen voor wat wel en niet acceptabel is).
19. De aangebrachte vloerafwerking is ondergrondvolgend.
20. Numan Vloeren is niet verantwoordelijk voor verborgen constructieve gebreken in de ondervloer die
tot schade aan de aangebrachte vloerafwerking leiden.
Artikel 24 – Geheimhouding
1. Numan Vloeren en Opdrachtgever verplichten zich tot geheimhouding van alle vertrouwelijke
informatie die is verkregen in het kader van een Overeenkomst. De vertrouwelijkheid vloeit voort uit de
Overeenkomst of waarvan men redelijkerwijs kan verwachten dat het om vertrouwelijke informatie gaat.
2. Indien Numan Vloeren op grond van een wettelijke bepaling of een gerechtelijke uitspraak gehouden is
de vertrouwelijke informatie aan door de wet of bevoegde rechter of aangegeven derde (mede) te
verstrekken, en Numan Vloeren zich niet kan beroepen op een verschoningsrecht, is Numan Vloeren niet
gehouden tot enige schadevergoeding en is Opdrachtgever niet gerechtigd tot ontbinding van de
Overeenkomst.
3. De geheimhoudingsverplichting leggen Numan Vloeren en Opdrachtgever ook de door hen in te
schakelen derden op.
Artikel 25 – Vrijwaring en juistheid van informatie
1. Opdrachtgever is zelf verantwoordelijk voor de juistheid, betrouwbaarheid en volledigheid van alle
gegevens, informatie, documenten en/of bescheiden die zij aan Numan Vloeren verstrekt in het kader van
een Overeenkomst. Ook als deze gegevens afkomstig zijn van derden is Opdrachtgever hiervoor
verantwoordelijk. Indien Numan Vloeren op de hoogte is, of redelijkerwijze behoorde te weten van de
Pagina 16 van 18 – Numan Vloerenonjuistheden in de opdracht, waaronder begrepen fouten of gebreken in de door Opdrachtgever
verstrekte plannen, tekeningen, berekeningen, bestekken of uitvoeringsvoorschriften, is Numan Vloeren
verplicht om Opdrachtgever hiervoor te waarschuwen.
2. Opdrachtgever vrijwaart Numan Vloeren van elke aansprakelijkheid ingevolge het niet of niet tijdig
nakomen van de verplichtingen uit het vorige lid.
3. Opdrachtgever vrijwaart Numan Vloeren voor aanspraken van derden met betrekking tot intellectuele
eigendomsrechten op de door Opdrachtgever verstrekte gegevens en informatie, die bij het uitvoeren van
de Overeenkomst gebruikt kunnen worden.
4. Opdrachtgever is verantwoordelijk voor het verkrijgen van alle mogelijk vereiste (bouw)vergunningen.
Opdrachtgever vrijwaart Numan Vloeren voor alle aanspraken als gevolg van het ontbreken van
(bouw)vergunningen.
5. Indien Opdrachtgever elektronische bestanden, software of informatiedragers aan Numan Vloeren
verstrekt, garandeert Opdrachtgever dat deze vrij zijn van virussen en defecten.
6. Opdrachtgever vrijwaart Numan Vloeren tevens van alle schade, boetes, (last onder) dwangsom,
vorderingen en andere overheidsmaatregelen.
Artikel 26 – Intellectuele eigendomsrechten
1. Alle IE-rechten en auteursrechten van Numan Vloeren (inhoudende maar niet beperkt tot alle
krachtens de Overeenkomst ontwikkelde, dan wel ter beschikking gestelde tekeningen, ontwerpen,
modellen, voorbereidend materiaal en meer) berusten uitsluitend bij Numan Vloeren en worden niet
overgedragen aan Opdrachtgever.
2. Opdrachtgever verkrijgt slechts de gebruiksrechten en bevoegdheden die zij uitdrukkelijk bij de
Overeenkomst heeft verkregen.
3. Het is Opdrachtgever verboden om de producten waarop het intellectuele eigendomsrecht van Numan
Vloeren rusten anders te gebruiken dan overeengekomen in de Overeenkomst.
4. Opdrachtgever geeft toestemming aan Numan Vloeren om foto’s te maken van het opgeleverde, en/of
de door Opdrachtgever gemaakte foto’s van het opgeleverde te plaatsen op zijn website en/of social
media kanalen ten behoeve van reclame- en promotiedoeleinden.
Artikel 27 – Klachten
1. Indien Opdrachtgever niet tevreden is over de service of producten van Numan Vloeren of anderszins
klachten heeft over de uitvoering van zijn opdracht, is Opdrachtgever verplicht om deze klachten zo
spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen 2 weken na de betreffende aanleiding die tot de klacht heeft geleid
te melden. Klachten kunnen gemeld worden schriftelijk met als onderwerp “klacht”.
2. De klacht moet door Opdrachtgever voldoende onderbouwd en/of toegelicht zijn, wil Numan Vloeren
de klacht in behandeling kunnen nemen.
3. Numan Vloeren zal zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 21 werkdagen na ontvangst van de
klacht inhoudelijk reageren op de klacht.
4. Partijen zullen proberen om gezamenlijk tot een oplossing te komen.
Pagina 17 van 18 – Numan VloerenArtikel 28 – Toepasselijk recht
1. Op de rechtsverhouding tussen Numan Vloeren en Opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing.
De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag (CISG) is uitdrukkelijk uitgesloten.
2. Numan Vloeren kan deze algemene voorwaarden eenzijdig wijzigen. De meest actuele versie is te
vinden op de website.
3. Alle geschillen, ontstaan door of naar aanleiding van de Overeenkomst tussen Numan Vloeren en
Opdrachtgever, worden beslecht door de bevoegde rechter van de rechtbank Noord-Nederland tenzij
bepalingen van dwingend recht leiden tot bevoegdheid van een andere rechtbank.
Assendelft, 17 juni 2024
Pagina 18 van 18 – Numan Vloeren